hacklink al duşakabin fiyatları fethiye escort bayan escort - vip elit escort dizi film izle erotik film izle duşakabin hack forum casibom marsbahis marsbahisgirtr marsbahis matadorbet casibom جدایی آموزش علوم پزشکی از وزارت بهداشت، به سلامت مردم آسیب جدی می‌زند » سپید آنلاین
معاون آموزشی وزارت بهداشت‌:
جدایی آموزش علوم پزشکی از وزارت بهداشت، به سلامت مردم آسیب جدی می‌زند
22 مهر 1396 ساعت: 17:7



معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: باید کمک کنیم که سلامت مردم ارتقا یابد و چالش‌هایی که پیش روی این هدف است را برداریم، نه اینکه خودمان مشکلاتی برای این حوزه ایجاد کنیم. بدون شک جدایی آموزش علوم پزشکی از وزارت بهداشت، پاسخگویی به نیازهای سلامت مردم را با مشکل مواجه می‌کند‌.
به گزارش سپیدآنلاین به نقل از وبدا، باقر لاریجانی در نشست مدیران مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، گفت: اخیرا مباحثی مطرح می‌شود که آموزش علوم پزشکی باید از وزارت بهداشت جدا شود و با وزارت علوم یکی شود. این موضوع اصلا به صلاح کشور نیست و صدمات جبران ناپذیری را به بدنه بهداشت و درمان کشور وارد می‌کند.
لاریجانی افزود: این موضوع سال‌ها پیش در مراجع قانون‌گذار مختلف از جمله در صحن علنی مجلس مطرح شد و مخالفین و موافقین زیادی داشت. بعد‌ها نیز در زمان بررسی سیاست‌های کلی نظام سلامت این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد و مباحث خیلی جدی نیز در این زمینه مطرح شد و در نهایت جدایی آموزش علوم پزشکی از سایر رشته‌ها و باقی ماندن آن در وزارت بهداشت به عنوان مصوباتی که مورد تایید رهبری قرار گرفت و ابلاغ شد. اکنون با تصویب این موضوع و ابلاغ آن توسط مقام معظم رهبری وقت اجرا و پیگیری است و دیگر زمان برگشتن به عقب نیست.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه در حوزه آموزش و پزشکی برنامه‌ریزی دقیقی در تربیت نیروی انسانی داشته‌ایم تا بر مبنای نیاز کشور نیرو تربیت کنیم، به‌طوری که علی‌رغم برخی چالش‌ها فارغ‌التحصیلان حوزه علوم پزشکی کمتر برای ورود به بازار کار مشکل دارند.
وی خاطرنشان کرد: فارغ‌التحصیلان علوم پزشکی چون در عرصه‌های بالینی تربیت می‌شوند از ابتدا برای ورود به محیط‌های بالینی آموزش می‌بینند و با چالش کمتری مواجه هستند و به سرعت می‌توانند وارد بازار کار شوند. بحث آموزش‌های حرفه‌ای مهارتی برای اینکه افراد بتوانند وارد عرصه کار بشوند و درحوزه پزشکی سال‌ها است که اجرا می‌شود.
لاریجانی با بیان اینکه برخی از همکاران محترم در سایر بخش‌ها محاسباتی انجام می‌دهند و با درنظر گرفتن تعداد دانشجویان حضوری، غیر‌حضوری، پیام نور و ... می‌گویند در صد کمی از دانشجویان کشور در حوزه پزشکی مشغول به تحصیل یا فارغ‌التحصیل هستند، در حالی که این موضوع و گروه‌ها متفاوت است.
وی اضافه کرد: اگر همین استنباط و محاسبات را هم که در نظر بگیریم و بگوییم حوزه علوم پزشکی تعداد محدودی دانشجو دارد، 30 درصد تولیدات علمی کشور در حوزه علوم پزشکی تدوین می‌شود و این حوزه یکی از پیشروترین حوزه های تولید علم در کشور است و این در حالی است که وزارت بهداشت درگیر آموزش پزشکی، پژوهش پزشکی و ارائه خدمات به صورت همزمان است. اینها نشان‌دهنده اثربخشی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی وزارت بهداشت است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: نکته دیگر این است که افراد تصور می‌کنند در هیچ یک از کشورهای دنیا آموزش علوم پزشکی و نظام ارائه خدمات مانند کشور ما با هم ادغام نشده است. این تصور درستی نیست. کشورهای دیگر هم چنین سیستمی دارند و این ادغام در سطح دانشگاه‌های پزشکی به اشکال مختلف اجرا می‌شود. خیلی از دانشگاه‌های خوب دنیا این دیدگاه را دارند که اگر چه ما مسئولیت داریم که سلامت مردم را تامین کنیم و در کنار آن حرکت در مرزهای دانش علوم پزشکی هم یکی از ماموریت‌های ما است و در عین حال باید نیروی انسانی این حوزه را نیز به گونه‌ای تربیت کنیم که با عرصه های کار بالینی آشنا شوند. پس موضوع ادغام آموزش علوم پزشکی و نظام ارائه خدمات سلامت به اشکال متفاوتی در دنیا مطرح است.
لاریجانی تاکید کرد: دانشجویانی که در حوزه علوم پزشکی کشور تربیت می‌شوند و می‌خواهند به مردم ارائه خدمت بدهند باید از نزدیک با مشکلات بهداشتی و درمانی کشور آشنا شوند و این موضوع جز با آموزش این دانشجویان در عرصه‌های بهداشتی و بالینی و از طریق تلفیق آموزش در محیط‌های بالینی میسر نیست.
وی افزود: امروز با مقایسه ساده‌ای می‌بینیم دانش‌آموختگان برخی از حوزه‌های غیر پزشکی ممکن است سال‌ها طول بکشد که بتواند در شبکه بهداشت و درمان کشور جا بیافتند و کار کنند چرا که آموزش‌های لازم را ندیده‌اند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری و همچنین قوانین بالادستی بارها بر کسب مرجعیت علمی در حوزه‌های مختلف تاکید کرده‌اند، گفت: در شرایط فعلی باید از تصمیماتی که کشور را از این هدف دور می‌کند پرهیز کنیم.
وی بیان کرد: توسعه علوم سلامت کشور موضوعی است که مورد تاکید و حمایت مقام معظم رهبری است و ما باید به این هدف که در سیاست‌های کلی نظام سلامت آمده متعهد باشیم. در این شرایط جداسازی آموزش علوم پزشکی از وزارت بهداشت به هیچ وجه به صلاح کشور نیست و هزینه بسیار سنگینی برای کشور و سلامت مردم خواهد داشت.
لاریجانی گفت: تعداد زیادی بیمارستان آموزشی داریم که در عین حال به مردم نیز خدمات ارائه می‌دهند. اگر نظام ارائه خدمات و آموزش از هم جدا شود، کشور را با مشکلات جدی روبرو می‌کند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان این مطلب که در حال حاضر در وزارت بهداشت در حال برنامه‌ریزی برای مشکلات جدی سلامت مردم با کمک آموزش و پژوهش هستیم اضافه کرد: به عنوان مثال بیماری‌های غیرواگیر یکی از مشکلات سلامت مردم است و پژوهش‌های زیادی در این زمینه در حال برنامه‌ریزی است و در آموزش علوم پزشکی نیز برای رفع این مشکلات برنامه‌ریزی جدی صورت گرفته و در حال اجرا است. لذا نمی‌توان آموزش را از وزارت بهداشت منفک کرد.
لاریجانی با تاکید بر اینکه حوزه علوم پزشکی حوزه پیچیده‌ای است و با کمک اساتید و با بهره‌برداری از شبکه منسجم بهداشت و درمان کشور کارهای بسیار موثری در دست پیگیری است گفت: اگر سطح دانش نیروهای علوم پزشکی کشورمان متناسب با نیازهای نظام سلامت ارتقا نیابد با چالش‌های چشمگیری مواجه خواهیم شد.
وی در پایان گفت: البته چالش‌هایی هم وجود دارد و هیچ روش بدون چالشی در اجرای امور وجود ندارد. ولی در برهه زمانی فعلی همه در کشور باید برای ارتقای نظام سلامت و توسعه سلامت مردم تلاش کنند و اشکالاتی که وجود دارد را برطرف نمایند؛ نه اینکه چالش‌های بزرگتری را برای سلامت ایجاد کنند‌.
لاریجانی تاکید کرد: جدایی آموزش علوم پزشکی از وزارت بهداشت به هیچ وجه سبب ارتقای نظام سلامت نمی‌شود بلکه سلامت کشور را نیز با مشکلات جدی روبرو می‌کند.
برچسب ها
دیدگاه کاربران
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی‌شود کد امنیتی :      

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو